Driven by you.

Autolease

One-stop-shopping: Alle diensten
onder één dak.

Auto & Fiscus 2019 

Als ingangsdatum van het Belastingplan geldt 1 januari 2019. De looptijd van het Belastingplan is tot en met 31 december 2019 tenzij anders vermeld. Bekijk het volledige rapport hier.

Fiscale bijtelling auto van de zaak

In de wet ter uitwerking van Autobrief II is geregeld dat de bijtellingskorting voor auto’s met een nul-emissie vanaf 2019 slechts geldt als de catalogusprijs niet meer dan 50.000 euro bedraagt, tenzij het een auto op waterstof betreft. Deze beperking geldt voor auto’s met een datum eerste toelating (DET) na 2018 en voor auto’s met een eerdere datum eerste toelating waarvan de 60-maandsperiode is verstreken.

BPM aanschafbelasting
Voor het kalenderjaar 2019:

  • De stukken van Prinsjesdag 2018 bevatten geen wijzigingen in de BPM.
  • De BPM-tarieven worden tussen tot en met 2020 stapsgewijs verlaagd met uiteindelijk 12% ten opzichte van de 2016-tarieven.
  • Volledig batterij-elektrische (FEV) en waterstof-elektrische (HEV) auto’s blijven tot en met 2020 BPM-vrijgesteld.

Voor de CO2-afhankelijke BPM wordt aangesloten bij de uitstootgegevens volgens de typegoedkeuring. Voor auto’s die voor 1 september 2019 onder toepassing van de voorraadregeling verkocht worden, betreft dat een NEDC-uitstootcijfer. Voor andere auto’s met een CO2-uitstoot die volgens de nieuwe WLTP-methode wordt bepaald, wordt bij de typegoedkeuring een herrekende NEDC-waarde opgegeven. Deze herrekende waarde geldt dan als basis voor de BPM-berekening. In de loop van 2019 zal nieuwe wetgeving worden ontwikkeld voor de BPM-berekening ná 2019.

Jurisprudentie heeft ertoe geleid dat voortaan wordt toegestaan dat voor het verschuldigde bedrag aan BPM voor: 

  • a) bestelauto’s die op enig moment op naam van een particulier komen en die als gebruikt voertuig zijn geïmporteerd, en 
  • b) voor de ombouw van bestelauto’s tot personenauto, de afschrijving wordt bepaald aan de hand van de werkelijke waarde en niet de forfaitaire BPM-afschrijvingstabel.

MRB Motorrijtuigenbelasting

De eerder al aangekondigde wijziging van de grondslag voor de MRB van ‘massa ledig gewicht’ naar ‘massa rijklaar gewicht’ is tot nader order uitgesteld. Deze wijziging heeft overigens per saldo geen effect op de hoogte van de MRB omdat de tarieven worden aangepast aan de gewijzigde gewichten. VNA heeft om voldoende tijd gevraagd om de leasesystemen aan te passen, hetgeen is toegezegd.

Daarnaast gelden voor de komende jaren de volgende aanpassingen zoals die al zijn vastgelegd in de Autobrief II van 2015:

In 2019 geldt er een nihiltarief bij een CO2-uitstoot van 0 gram/km. Dat nihiltarief blijft op basis van de huidige wettekst van kracht tot en met 2020. Van 1 t/m 50 gram/km geldt in 2019 een halftarief, waarbij alleen voor bestelauto’s nog een forfaitaire aftrek van 125 kg mag worden toepast voor de gewichtsindeling. Het moet dan gaan om hybride bestelauto’s met een zodanige elektromotor dat er een actieradius van ten minste 24 km aaneengesloten stadsverkeer mogelijk is bij uitsluitend gebruik van batterij of brandstofcel, of met een piekvermogen van ten minste 15% van het maximumvermogen van de verbrandingsmotor. Het halftarief is op basis van de huidige wettekst tot en met 2020 van toepassing.



Auto en fiscus in 2019

Driessen Autolease Auto en Fiscus 2018

Op driessen-businesscenter.nl gebruiken wij cookies en andere technieken om uw ervaring op onze website te verbeteren en om advertenties te tonen, ook met tracking cookies van derden die uw internetgedrag volgen. Bekijk ons cookiebeleid.
Als u doorklikt gaat u akkoord met het plaatsen van de cookies en technieken.

Melding sluiten